Swadeka! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Brit Verhoogt - WaarBenJij.nu Swadeka! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Brit Verhoogt - WaarBenJij.nu

Swadeka!

Door: Brit

Blijf op de hoogte en volg Brit

16 Januari 2013 | Thailand, Bangkok

Swadeka!

Wat zou dat betekenen? ‘Een gelukkig nieuw jaar’ of zeg ik daarmee ‘gedag’?
Degene die voor het laatste kozen, gaan door voor de koelkast.
Om het makkelijk te houden wens ik jullie gewoon in het Nederlands: ‘Een gelukkig nieuw jaar!’

Op oudejaarsdag zijn we op pad gegaan met de scooters, zodat we wat van het eiland konden zien. We zagen een weinig voorstellende vader en moeder rots en besloten daarna naar de Buddha Magic Garden te gaan, die we niet hebben bereikt.
- Onze hardwerkende scooters konden de stijle helling amper op, dus soms moest degene die achterop zat een stukje rennen.
- We belandden in een soort wespenvlaag, waardoor Angela twee beten rijker beneden kwam.
- En er was een enorme tropische regenbui, die niks droog liet.

Door een soort sloten bereikten we wat later een restaurant, zodat we alvast wat mensen een gelukkig nieuw jaar konden wensen. Dit bleef slechts een wens, want de stroom was in elk restaurant afgesloten, zodat er energie gespaard kon worden voor de feesten.
Dat betekende:
- Geen mixfruitshake, want de mixer werkte niet.
- Geen internet, dus het werden after-newyear wishes.
- Geen ventilatoren.

Wij gingen verlicht het nieuwe jaar in, dankzij eerst de lichtflisten van de onweer, de stroom en het vuurwerk. (En vrij licht in het hoofd, door de bucket rum/cola). Zes uurtjes eerder gingen wij (op Chaweng Beach), op een leuke manier het nieuwe jaar in.

De felle kleurtjes die we gewend waren van de fullmoonparty, hadden we nu ook op onze kleding in de vorm van een sticker. Mandy en Angela hadden felroze, Marloes en ik hadden groen. De sticker gaf alleen een verschillende eindbestemming aan, maar dezelfde boot. Het tellen in het Thais is waarschijnlijk wat lastig, want na de roze stickers zat de boot al vol. Daar gingen Mandy en Angela, daar stonden wij. ‘Die zien we in Nederland pas weer’, zeiden Marloes en ik vol verbazing en lachend tegen elkaar.

Gelukkig was er een volgende boot, die (bijna) alle groen gestickerde mensen kon meenemen. Na een aantal achterblijvers, die nog een boot langer moesten wachten, zagen wij de kust en de nachtbus naderen. De bus richting Hua Hin, zodat we vanaf daar konden doorreizen naar Chiang Mai (in het Noorden).

Na een hard gelach van veel bagpackers (omdat je ook met het vliegtuig kunt), raden wij het volgende aan: ‘Reizen van het Zuiden naar het Noorden is prima als je goed kunt slapen in bussen’. De busreis van zo’n 20 uur, met wat tussenstops, ‘vloog’ voorbij.

De dutjes werden voortgezet bij het zwembad, dat bij ons hostel hoorde. De dag daarna kozen we wederom voor een minibus-reisje. In Chiang Mai waar we 3 uur later aankwamen zagen we:
- Een veel te toeristische, niet bijzondere hotwaterspring.
- De indrukwekkende, enorm witte, met spiegelbeplakte tempel. De Engelse naam van de tempel spreekt voor zich; The White Temple. In het Thais haal ik geen woorden als ‘wit of spiegels’ uit de naam. Maar speciaal voor jullie ook nog even de Thaise naam: ‘Wat Rong Khun’.
- Het drielandenpunten, ook wel Golden Triangle genoemd. Helemaal goud was het bezoek niet, maar we kunnen nu wel zeggen dat we ook nog even in Laos zijn geweest, haha.
- De longnecks bezochten we als laatste. Enorm indrukwekkend en leerzaam vond ik.
Even jullie kennis testen:
1. De vrouwen/meisjes krijgen elk jaar 1 nieuwe ring om hun nek. Waar/niet waar?
2. De nek rekt uiteindelijk 2 a 3 cm uit. Waar/niet waar?
3. De vrouwen/meisjes gaan dood als ze de ringen niet meer dragen. Waar/niet waar?
* De antwoorden staan onderaan mijn verslag.

De zware ringen hadden we gevoeld, maar ook onze eigen hoofden werden erg zwaar op de terugreis. Knikkebollend kwamen we weer aan bij ons vrij luxe hostel in Chiang Mai.
Het lijkt in dit verslag alsof wij enorm veel slapen, maar ter verdediging breng ik hier direct de geboekte tweedaagse jungle trekking met veel hiken (klimmen) tegenin. Daarnaast staat er ook een ‘olifantenverzorgdag’n op de planning.

Dit verslag eindig ik dus met de antwoorden over de Longnecks, maar jullie zijn nog niet van me af. Ik breng daarna nog 1 verslag uit, met daarin: het jungle-avontuur, de olifanten, Bangkok en de terugreis.

1. Niet waar, er wordt gebruikt gemaakt van 1 ring die gedraaid is, waardoor het er meerdere lijken. De ring wordt wanneer de nek dat toelaat en daaraan toe is, groter gemaakt door een volledige nieuwe ring te geven.
2. Waar, het lijkt meer, maar het is slechts 2 a 3 cm.
3. Waar, de nekspieren werken niet meer.

Veel liefs en tot bijna!

• 17 Januari 2013 - 00:26

Carine:

superleuk verslag weer brit!!
    xxx

• 17 Januari 2013 - 18:20

Ankie:

Hoi Brit,
    Verlicht het nieuwe jaar in, wat wenst een mens nog meer??
    Gave dingen die jullie nog als besluit gaan doen!
    Heel veel plezier en nog even heel bewust genieten!
    Liefs Ankie