Dag en hallo! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Brit Verhoogt - WaarBenJij.nu Dag en hallo! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Brit Verhoogt - WaarBenJij.nu

Dag en hallo!

Door: Brit

Blijf op de hoogte en volg Brit

22 December 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Op onze stageschool was een toetsperiode aangebroken, gedurende twee weken. Dit betekende dat wij geen Engelse lessen meer konden geven. In plaats daarvan moesten we de pauzes vullen met creatieve en sportieve bezigheden. Denk aan tekenen, basketballen, springtouwen, voetballen en kegelroof. Het leverde ons het volgende op: een betere band met de kinderen, veel blije gezichten, kinderen die een poging waagden om iets in het Engels te vragen, nieuwe uitdagingen/uitnodigingen voor de dag erna en wat blaren onder de voeten van de hete ondergrond.
Voor de leerkrachten hadden we ook iets anders in petto. Geen regel introduceren, geen Engels cursus, maar een bijeenkomst die ging over het onderwijs in Nederland. Het meest verbaasd waren de leerkrachten over het smartboard en onze lange werkdagen en vakanties. De Indonesische leerkrachten maken veel kortere dagen, maar hebben slechts 2 (tot 3) weken zomervakantie.

In Venezia Garden, ons guesthouse, ontstond spontaan een ‘no more tyfus party’ voor Marloes. Els kwam met een Bintang biertje aanzetten en niet veel later zaten we met wat lokale vrienden te zingen onder begeleiding van Jacky’s gitaarspel. Het zingen ging gauw over in een flink gegil en gejoel. Al het publiek van Venezia Garden kon niet ontkomen aan natte kleding en een duik in het zwembad. Dag tyfus, hallo poolparty!

Aan mijn ouders kon ik gelukkig wat spullen meegeven, zodat ik weer wat plek had in mijn bagpack. Dag (te) warme kleding, hallo ‘zelfgemaakte workshop spullen’. We begonnen met een leerworkshop, waarbij je sieraden, een portemonnee of een tasje kon maken.
Stipjes zetten, gaatjes maken, naaien, gebroken naalden, pijnlijke vingers, meten, verven en plakken.
Resultaat: een handmade leren tasje uit Indonesië.
Daarna gingen we met de leuke, oude, oranje cabrio van Luppa naar de zilverworkshop. Dag naald, draad, verf en leer, hallo zilver, tangetjes, graveer spullen, smeltapparaat en uiteindelijk ringetje.

Om onze stage op een leuke manier af te sluiten, hebben we een aantal dingen ondernomen.
- ‘Farewell-dinner’ met veel docenten, studenten en wat krachten van de Universiteit eten in een traditioneel Indonesisch restaurant.
- Naar het strand met de leerkrachten van onze stageschool. Zonder bikini’s, maar met gezellige picknick kleden, lekker eten, cadeautjes en veel foto’s.
- Onze laatste stagedag, was een feestdag (midyears fest) op onze stageschool. ‘Tumbu fair’, werd deze dag op onze school genoemd. Wij hadden hier ook een aandeel in, want wij moesten 1,5 uur vullen met activiteiten. We besloten oud-Hollandse spelletjes met de kinderen te doen in parcoursvorm. Ze hadden een soort aftekenlijst van ons gekregen en gingen daarmee langs allerlei spelletjes zoals spijkerpoepen, snoep happen, zak lopen, blik gooien, aardappelracen, etc.
Het liep gesmeerd en het was voor ons en de leerlingen erg leuk.
Daarna waren er allemaal optredens van leerlingen, de leerkrachten en ook wij moesten eraan geloven. We kregen als bedankje een mok met een foto van ons allemaal erop. Het was een geweldige, leerzame en afwisselende stage!
- Een afsluitend etentje met onze begeleider Gerard en alle Nederlandse studenten. Sommigen gaan al naar huis en anderen reizen nog even verder.

Onze Yogya-avontuur sloten we af door een soort marathon te doen in onze favoriete eettentjes. Bij elk tentje aten we een andere gang. Natuurlijk werd er ook nog even goed gestapt in ‘Republic’ en namen we afscheid van de reggaebarretjes en sommige locale vrienden.

Op naar het volgende avontuur..
Dag Yogya, hallo Bali!