De eerste vakantiedagen zijn opgenomen.. - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Brit Verhoogt - WaarBenJij.nu De eerste vakantiedagen zijn opgenomen.. - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Brit Verhoogt - WaarBenJij.nu

De eerste vakantiedagen zijn opgenomen..

Door: Brit

Blijf op de hoogte en volg Brit

31 Oktober 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Afgelopen dinsdag zijn we met bijna de gehele groep medestudenten uit eten geweest bij onze favoriet, Milas. We zaten met z’n 16-en op de grond te genieten van onze vegetarische gerechtjes. Plotseling hoorden we een dof geluid op de grond. Nog geen paar seconde later vlogen er telefoons in de lucht en er was een hoop gegil. Het was weer even duidelijk dat we maar met 1 man waren, onze begeleider Gerard. Er was een gekko op de grond gevallen en die wist niet hoe gauw hij moest vluchten voor het hoge vrouwen gegil.

Het gegil in de klassen en op de gang wilden we verbeteren op onze stageschool. Daarom zijn we schoolbreed begonnen met het invoeren van het stilteteken. In de klassen zag je het teken met de regels op de borden staan en het bijbehorende liedje hoorde je zo nu en dan op de gang. Ook hebben we een weekopening meegemaakt. De Nederlandse invloeden op de school waren van start gegaan.

Wat nog meer van start ging, was onze ‘welverdiende’ vakantie. Met twaalf Nederlandse meiden en drie Indonesische mannen gingen wij op vakantie naar Karimunjawa. Eraan voorafgaand gingen we uit eten bij de Italiaan en daar vierden we de verjaardag van Sarella om 00.00 uur.
Onze 15-uur durende heenweg bestond uit een autorit, een stuk varen met de ‘Slow Ferry’ (want de Fast Ferry was kapot) en wachten.

We kwamen aan bij een hostel met; kakkerlakken, koude douches, geen airco en een dik fleece deken. En het was een hostel zonder; stroom van 6.00 tot 18.00 uur.
Het strand waar we na een koude douche heengingen, de verse vis tijdens het avondeten en het strandfeest, liet ons het hostel gauw vergeten. Feesten onder de palmbomen, goede dj’s, koude bintang biertjes/gemixte rijstwijntjes, mooi uitzicht over zee en een gezellige groep, zorgde voor een vermakelijke eerste avond.

‘Brit?’ ‘Heb jij die ventilator uitgezet?’ ‘Nee, natuurlijk niet!’
Het gevoel alsof je je tent uitbrandde, zo werden we wakker. We hoopten op een fijne koude douche, maar daar kwamen slechts 3 druppels uit.
Al gauw vonden we wat verkoeling door een aangenaam windje, die we kregen op een vissersbootje.
De natte haren die we niet onder de douche konden krijgen, hadden we al gauw te pakken. Want om 9.00 uur lagen we al tussen de haaien in het water. Ja, jullie lezen het goed, tussen de haaien.
Later zagen we geen haaien meer, maar regenboogvissen, octopussen en kleurrijke koralen door onze duikbril.
De flippers en duikbrillen gingen na een aantal keren snorkelen af/uit en onze zonnebrillen werden tevoorschijn gehaald, om van een zonsondergang op een eiland te genieten.
Wij krijgen telkens de woorden ‘pantat putih’s’ naar ons hoofd geslingerd, wat witte billen betekent. Maar na onze eerste dag Karimunjawa was ‘pantat BBQ’ een betere benaming, want we hadden allemaal een vrij rode gloed over ons heen.
Na wat rijstwijntjes en wat liedjes zingen onder gitaar begeleiding van Jacky, zochten we al gauw ons warme fleece dekentje op.

Onze tweede vakantiedag bestond uit; snorkelen, relaxen op prachtige ‘bounty-eilanden’, varen, verse vis eten en kreeft kopen.
Onze laatste avond lekker gekletst, gezongen en als rode kreeftjes de kreeft genuttigd.

De geweldige Karimunjawa trip was voorbij gevlogen! Vandaag zaten we alweer op stage. De dagen zonder horloge waren verleden tijd en de dagritmekaarten werden vandaag geïntroduceerd. De ballonnen die we eerder tevoorschijn hadden gehaald bij Sarella’s verjaardag, werden nu gebruikt bij de Engelse les van Marloes en mij. De kinderen kennen nu de dagen van de week en de maanden van het jaar in het Engels.
Volgende week gaan we regels maken voor in de gang. Benieuwd naar wat er gebeurt in de gangen van onze stageschool?
Blijf me dan volgen ;)

Dikke kus uit Yogya!

• 31 Oktober 2012 - 13:12

Manon:

Hallo topper,

Super om te lezen dat jullie al Nederlandse invloeden zien in de school.
    Goed werk geleverd dus! Karimunjawa was dus een succes, mag ook wel he na zo'n lange trip!

Ik volg je op de voet! Dikke kussssssssssssss xxxxxxxxxxxxx

• 31 Oktober 2012 - 15:46

Carine En Jan:

wat genieten jullie zeg...zooo leuk om alles te lezen, we zien het nu zo voor ons!
    veel plezier verder Brit!

xx

• 01 November 2012 - 12:01

Ankie:

Hey lieve Brit,
    Heb je blog van je moeder doorgestuurd gekregen en heb net alleen maar zitten genieten van je verhalen!
    Wat maak je veel mee en wat is het leuk!!
    Je schrijfstijl maakt, dat ik me helemaal in Indonesië waan....
    Echt top voor je.
    Geniet lekker en ik zal je verhalen verder volgen.

Liefs Ankie

• 02 November 2012 - 09:29

Dave:

Hey Brit,

Zwaar he, zo'n stage in Indonesie!? Echt afzien...
    Terwijl al je medestudenten hier in de regen naar school fietsen, zwoegen en druk bezig zijn mijn school/stage zijn jullie lekker op vakantie naar de mooiste plekjes van Indonesie! :) Heel vervelend...

Heb beeld wat je van de stagescholen schets is overigens heel herkenbaar. Wij waren daar toen ook voor een rekenonderzoek, maar als de basisprincipes al niet op orde zijn is dat al bijna onmogelijk. Kinderen doen daar maar wat. Lopen de klas in en uit als ze daar zin in hebben. Praten, schreeuwen, zijn 2 uur met een rekenles bezig enz. enz.
    Goed dat jullie daar eerst met stiltetekens etc. beginnen! Succes... ;)

Veel plezier in de lokale kroegen enne pizza calzone bij K'meals (Tirtodipuran - straat van Venezia) kan ik je aanbevelen! ;) haha...

Groetjes, xx Dave!